Studio Brussel wint vier Cannes Lions met Stardust for Bowie

Studio Brussel wint vier Cannes Lions met Stardust for Bowie

‘Oscars’ van de reclamesector voor intergalactisch eerbetoon aan overleden popicoon

Op het Cannes Lions-festival, zowat beschouwd als de Oscars van de reclamesector, heeft Studio Brussel vier Leeuwen gewonnen met Stardust for Bowie. Dat is de actie die de zender  begin dit jaar samen met reclamebureau DDB Brussels en volkssterrenwacht Mira op het getouw zette om het overleden popicoon David Bowie te eren.

Voor Stardust for Bowie werd een gloednieuw sterrenbeeld van zeven sterren geïdentificeerd in de vorm van de bliksemschicht die op Bowies album Aladdin Sane uit 1973 prijkt.

Tegelijk was er een interactieve online-actie: fans konden op www.stardustforbowie.be persoonlijk hulde brengen aan de artiest. Liefst 200.000 mensen in binnen- en buitenland hebben dat gedaan. De actie werd ook opgepikt en gedeeld door grote internationale muziekbladen en –websites.

Vier Leeuwen

Stardust for Bowie won deze week op de Cannes Lions een Gouden, twee Zilveren en een Bronzen Leeuw :

  • Goud in de categorie PR
  • Twee keer Zilver in de categorie Cyber & Media
  • Brons in de categorie Promo & Activation

"De actie had alles om een succes te worden", aldus Jan Van Biesen, netmanager van Studio Brussel: "Een eenvoudig, maar sterk idee, de link met het sterrendom van Bowie en de hemel waar hij tot het laatst over zong, het interactieve karakter en de universele taal van de muziek. De actie sloot ook perfect aan bij het DNA van Studio Brussel : Life is Music. Heel uniek was ook de wonderlijke samenwerking tussen de creatievelingen van Studio Brussel en DDB, en de wetenschappers van Mira." 

Het is uitzonderlijk dat één campagne vier Leeuwen wint op het Lions Festival”, zegt Els Lagrou, marketing manager van de VRT. “Stardust for Bowie is de enige Belgische campagne die dit jaar die eer te beurt viel. Vooral de Gouden Leeuw is super uiteraard. De jury was ook onder de indruk van de snelheid waarmee de campagne tot stand kwam”.

Zeven sterren

Bij het overlijden van David Bowie in januari van dit jaar wou Studio Brussel ‘starman’ Bowie op gepaste wijze eren. Samen met reclamebureau DDB en volkssterrenwacht Mira keken ze daarvoor naar de hemel, waar Bowie zo vaak over gezongen had. De astronomen van Mira vonden zeven sterren die, wanneer ze met intergalactische lijnen verbonden werden, de vorm aannamen van de bliksemschicht op Bowies album Aladdin Sane: Sigma Librae, Spica, Alpha Virginis, Zeta Centauri, SAA 204 132, Sigma Octantis en Beta Trianguli Australis. Het sterrenbeeld voor Bowie was geboren.

Interstellar tribute

Tegelijk werd een geïntegreerd platform gecreëerd (www.stardustforbowie.be). Fans van Bowie konden het sterrenbeeld oplichten door hun favoriete song aan te duiden en een berichtje na te laten. Stardust for Bowie ging al snel viraal en werd wereldwijd opgemerkt door muziekblogs, muziektijdschriften, kranten- en andere nieuwssites, onder meer Rolling Stone, Vanity Fair, Pitchfork, Time Magazine, Mirror, Billboard, Factmag, Loudwire, Entertainment Weekly en vele andere. “The man who fell to the earth is now among the stars”, schreef Time, en Rolling Stone had het over een “interstellar tribute”.

Over Studio Brussel

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Yasmine Van der Borght
02 741 57 21
yasmine.vanderborght@vrt.be

Voor luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Studio Brussel
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos